måndag 20 februari 2017
samer

LÄTTLÄST om samer

Text om samer för dig som vill läsa lättläst.

Vad är Sápmi?
Samerna lever i Ryssland, Finland, Norge och Sverige. Deras område kallas ofta Sápmi.

Sápmi är hela norra delen av Nordkalotten, från ryska Kolahalvaön i öster till det svenska landskapet Dalarna i söder.

Hur många samer finns det?
Det finns ungefär 100 tusen samer i de fyra länderna.

Ryssland har 2 tusen samer, Finland 8 tusen och Norge har mellan 50 och 65 tusen samer.

I Sverige lever mellan 20 och 35 tusen samer.


Samerna är ett urfolk
Samerna är en av världens urfolk som har levt på samma plats hur länge som helst.

De har en egen kultur och eget språk.

Samerna fanns innan Sverige, Norge, Finland och Danmark bildades.

Ingen vet varifrån samerna kom från början.


Samiska språket
Samerna har tre språk: östsamiska, centralsamiska och sydsamiska.

Inom dessa tre språk finns flera dialekter.

I Sverige pratas mest nordsamiska. Men även lulesamiska, sydsamiska och umesamiska.


Vad lever samer av?
10 procent av samerna i Sverige arbetar med renar.

En del samer arbetar med turism, med nyheter av olika slag, och med konst, slöjd och musik.

De flesta samer har vanliga jobb i det svenska samhället.


Samerna historia

Det finns fynd av föremål och målningar på klippor som är flera tusen år gamla.

För två tusen år sedan skrev en romersk historiker om fenni, alltså samer.

Några hundra år senare skrev en germansk historiker att samer åkte skidor och var klädda i päls.

Ordet "fenni" finns kvar i namn, som området Finnmark i Norge.

Samer har fiskat och jagat renar och älgar och andra djur. Renar kan man tämja.

När kungen ville ha mer skatt av samerna började man samla större renhjordar.

Det finns inga vilda renar kvar i Sverige. Alla renar har en ägare.


Samernas religion
Förut hade samerna en egen tro där de delade upp världen i tre delar:

den underjordiska världen, den jordiska världen och den himmelska världen.

Alla tre världarna hade egna gudar. Nåjden kunde ta kontakt med andevärlden.

Senare blev samer kristna under tvång. Men också många av fri vilja.

Den gamla naturreligionen finns egentligen inte kvar. Bara minnen och tankar om livet.
 

Samernas kultur
Den samiska klädedräkten kallas kolt på svenska.

Samerna har en egen flagga och en egen nationalsång.

I samernas kultur finns musik, litteratur, teater, slöjd och mat.

Renen är ett viktigt djur. En del samer arbetar som renskötare. 

De som äger renar är renägare, men alla är inte renskötare.


Samernas politik
Samerna började att samla ihop sig för att kunna vara med och påverka för hundra år sedan.

Då tyckte man inte om att en del samer gick i sämre skolor. Att staten tog mark och renar från samerna.

Samer fick inte ha både kor och renar.

De som inte hade renar var inte längre samer, tyckte staten.

Samerna har bildat flera olika organisationer under 1900-talet.

Sametinget i Sverige började arbeta år 1993.

Sametinget ska vara samernas röst i Sverige men det har liten makt och kan inte skapa lagar.

Samerna som folk har ingen plats i Sveriges riksdag.

© Sametinget 2017
Uppdaterad: 2017-01-11

Mer att läsa

Här finns mer information om samer:

Om Sametinget

Sametinget är både en statlig myndighet och ett folkvalt samiskt parlament med uppdraget att verka för en levande samisk kultur i Sverige.

Myndigheten

Sametinget är en statlig myndighet med förvaltningsuppgifter under regeringen.

Det folkvalda organet

Det folkvalda parlamentet består av 31 ledamöter som träffas till plenum tre gånger per år. Styrelsen är ytterst ansvarig för Sametingets verksamhet.

Kontakt

Sametinget
Box 90, 981 22 GIRON/KIRUNA
Besök: Adolf Hedinsvägen 58
Tel 0980-780 30, Fax 0980-780 31

Kontaktformulär

Öppettider:
Mån-Fre 08:30-12:00, 13:00-16:00
Sommartid:
Mån-Fre 08:30-12:00

Följ Sametinget

MenySametinget
MenySametinget
På www.sametinget.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?