LÄTTLÄST om samer
Text om samer för dig som vill läsa lättläst.
Vad är Sápmi?
Samerna lever i Ryssland, Finland, Norge och Sverige. Området där samer alltid bott kallas ofta Sápmi.
Sápmi är hela norra delen av Nordkalotten, från ryska Kolahalvaön i öster till det svenska landskapet Dalarna i söder.
Hur många samer finns det?
Det finns ungefär 100 tusen samer i de fyra länderna.
Ryssland har 2 tusen samer, Finland 8 tusen och Norge har mellan 50 och 65 tusen samer.
I Sverige finns mellan 20 och 40 tusen samer. Det finns inga exakta siffror.
Vi har inga folkräkningar där man ska säga vilket folk man tillhör.
Ett urfolk
Samerna är ett av världens urfolk som har levt på samma plats hur länge som helst. I flera tusen år. Ingen vet varifrån samerna kom från början.
Samerna fanns i Skandinavien innan Sverige, Norge, Finland och Danmark bildades. Samer har en egen kultur och eget språk och ett eget sätt att skapa samhällen.
Då är man ett urfolk enligt FN.
Samernas kultur
Den samiska klädedräkten kallas kolt på svenska. Den kan ha olika färger. Det är dekorationerna som är viktiga och som berättar om släkten och var den kommer ifrån.
Samerna har en egen flagga och en egen nationalsång.
I samernas kultur finns musik, litteratur, teater, slöjd och speciell mat.
Renen är ett viktigt djur. Man ser på renens öron vem som äger den.
Samiska språket
Samerna har tre språkgrupper: östsamiska, centralsamiska och sydsamiska.
Inom dessa tre språkgrupper finns flera språk.
I Sverige pratas mest nordsamiska. Men även lulesamiska, pitesamiska, umesamiska och sydsamiska.
Alla samer kan inte samiska. De har inte fått lära sig i skolan eller av sina föräldrar.
Vad lever samer av?
10 procent av samerna i Sverige arbetar idag med renar.
En del samer arbetar med konst, slöjd och musik. En del med turism. En del med nyheter och film.
Många samer har vanliga jobb i det svenska samhället. Det bor samer i hela Sverige, men mest i norr.
Gammal historia
Man har hittat gamla saker i marken och målningar på klippor som är flera tusen år gamla. Det finns speciella saker som bara finns i samiska områden.
Första gången någon skrev något om samer var för 2 tusen år sedan. En romersk historiker skriver om ett folk han kallar fenni. Av beskrivningen förstår vi att det var samernas förfäder.
Några hundra år senare skriver en annan historiker att samer åker skidor och har kläder av päls. Han kallar folket för skridfinner.
Samer har fiskat och jagat renar och älgar och andra djur. Några renar tämjde man för att bära saker.
När kungen ville ha mer skatt av samerna började tämja fler renar och samla ihop större renhjordar. Det hände på 1600-talet.
Nu finns det inga vilda renar kvar i Sverige. Alla renar har en ägare.
Samernas religion
Förut hade samerna en egen tro där de delade upp världen i tre delar:
- den underjordiska världen
- den jordiska världen och
- den himmelska världen.
Alla tre världarna hade egna gudar. Nåjden var en slags medicinman. Han kunde ta kontakt med andevärlden.
Senare blev samer kristna under tvång. Men också många av fri vilja.
Den gamla naturreligionen finns inte kvar. Bara minnen och tankar om livet.
Vi vet inte så mycket om den gamla naturreligionen. Man gissar att den liknar naturreligioner från Sibirien.
Samerna organiserar sig
Samerna började att samla ihop sig för att kunna vara med och påverka för hundra år sedan.
Då tyckte man inte om att en del samer gick i sämre skolor. Man tyckte inte om att staten tog mark och renar från samerna.
Samer fick inte ha både kor och renar. De som inte hade renar var inte längre samer, tyckte staten.
Staten tvingade vissa familjer att flytta iväg med sina renar. Det fanns inte plats för alla renar i norr. Om de inte flyttade hotade staten att döda deras renar. Då hade de inget att leva av.
Samer bildar organisationer för att bli starkare tillsammans. Till exempel organisationen Sameätnam och Svenska samernas riksförbund.
Det finns många lokala sameföreningar.
Sametinget
Sametinget i Sverige började arbeta år 1993.
Sametinget är en myndighet under regeringen. Det jobbar 55 personer på Sametinget. De jobbar med frågor som rör samer. Till exempel språk, kultur, rennäring och information.
Sametinget är också samernas riksdag. Folket röstar vem som ska vara med. Det finns 31 ledamöter i Sametinget. De träffas 3 gånger per år.
Valet till Sametinget sker vart 4:e år. Då blir det nya ledamöter. Då har man en högtidlig invigning. Då kommer kungen eller kronprinsessan.
Sametinget ska vara samernas röst i Sverige men det har liten makt och kan inte skapa lagar. De kan bara säga vad de tycker.
Samerna som folk har ingen plats i Sveriges riksdag. Samerna är för få.