Så skickar du e-faktura till Sametinget
Sedan den 1 april 2019 är det lag på att alla inköp i offentlig sektor ska faktureras med elektronisk faktura (e-faktura) enligt en europeisk standard. Som leverantör har du två alternativ att välja mellan när du fakturerar Sametinget.
OBS! Observera att PDF-fakturor eller inskannade pappersfakturor inte är ett godkänt format. Enligt e-fakturalagen är en e-faktura en faktura som utfärdas, översänds och tas emot i ett strukturerat elektroniskt format som gör det möjligt att behandla dem automatiskt och elektroniskt.
1. PEPPOL-nätverket, ett europeiskt nätverk för elektroniska fakturor som är öppet för alla
PEPPOL-ID: 0007:2021004573
E-fakturastandard: PEPPOL BIS Billing 3.0 (faktura och kreditnota)
Faktureringsadress:
Sametinget
Referens (Verksamhet/beställaren på Sametinget)
FE 7765
831 90 Östersund
2. Leverantörsportal: Passar dig som är en mindre leverantör som skickar få fakturor
För er som saknar e-fakturalösning eller inte kan skicka e-faktura via PEPPOL, är det helt kostnadsfritt att använda webbfaktura via Visma Proceedo leverantörsportal.
- Registrera e-fakturor manuellt i leverantörsportalen Proceedo Supplier Center.
- Kontakta Sametinget via e-post fakturaservice@sametinget.se med ansökan om att skicka fakturor via leverantörsportalen.
Sametinget bjuder in er via mejl för registrering som användare i portalen. - När registreringen är klar, skickas ett mejl med era inloggningsuppgifter.
- Ni kan därefter skapa fakturor och skicka dem till oss.
All fakturainformation som överförs via Proceedo Supplier Center krypteras med hjälp av SSL/https.