tisdag 16 april 2024

Regeringen kränker samers mänskliga rättigheter

De samiska språken, den samiska kulturen och de samiska näringarna är på väg att dö ut. Diskrimineringen av samer är allvarlig och det är uppenbart att Sveriges regering kränker samers mänskliga rättigheter och att det saknas politisk vilja att göra upp med Sveriges koloniala arv. (Svenska Dagbladet, 10/1-10).

Den 14 november i år återlämnade Historiska museet och Karolinska institutet 22 kranier till företrädare för urfolket på Hawaii, mänskliga kvarlevor som fördes till Sverige på 1880-talet. Men fortfarande ligger hundratals samiska kranier kvar på svenska museer.

Det här är ett typiskt exempel på den svenska statens dubbla agenda: en som gäller urfolk i andra länder, och en som gäller urfolket i Sverige, samerna.
Sverige har en självbild av att vara ett land som kämpar för de mänskliga rättigheterna och som ett land som försvarar förtryckta grupper, minoriteter och urfolk i enlighet med internationell rätt. Den kampen tycks inte omfatta samerna.

Sverige erkände visserligen samernas status som urfolk 1977, men erkännandet har tyvärr inte gjort några betydande avtryck i den svenska samepolitiken. Än idag är Sveriges ambitionsnivå låg. Sverige har inte, till skillnad från Norge, ratificerat den viktigaste internationella konventionen om urfolks rättigheter; ILO:s konvention nr 169 om ursprungsfolk och stamfolk i självstyrande länder. Till skillnad mot Finland så har Sverige inte ens slagit fast samers status som urfolk i grundlagen.

Samers situation idag är ett direkt resultat av historien, av koloniseringen och av den statligt sanktionerade diskriminering som har följt i koloniseringens spår. Fördomar och rasism har varit återkommande inslag i samers historia i Sverige. Regeringen har ett ansvar för att åtgärda de historiska följderna och för att i samverkan med samer återföra och garantera deras rättigheter.

En direkt effekt av att staten inte tagit sitt ansvar är de motsättningar och den diskriminering som finns i lokalsamhällena. Samer trängs undan, rättigheter urholkas, näringarna hotas och samer upplever diskriminering i sin vardag, i sina kontakter med skola, omsorg och lokala myndigheter. För att komma till rätta med situationen måste staten stå för konsekvenserna och kostnader istället för att överlåta åt domstolar och lokalsamhälle att lösa de mycket komplexa problem som staten bidragit till att skapa.

De senaste tjugo åren har staten definierat och tolkat det samiska folkets rättigheter i ungefär lika många utredningar. Regeringen har nu skrivit en ny utredning, promemorian ”Vissa samepolitiska frågor” (Ds 2009:40), och planerar att under våren 2010 lägga fram en ”sameproposition” som ska ta ställning till de senaste årens utredningar om samer och samers rättigheter. Vi avvisar promemorians förslag, vilka står i strid med såväl Sveriges grundlag som Sveriges internationella åtaganden.

Icke-diskriminering och reell delaktighet för samer i frågor som rör dem är centrala delar i det internationella skyddet för samer som urfolk och nationell minoritet. Den internationella kritiken är dock entydig. Europarådets kommissionär för mänskliga rättigheter, FN:s kommitté mot rasdiskriminering och FN-kommittén för mänskliga rättigheter har upprepade gånger kritiserat Sverige för att inte bereda samer möjlighet till reellt deltagande i beslut som rör dem.

Regeringen föreslår i promemorian en ny konsultationsordning mellan Regeringskansliet och Sametinget, men under arbetet med promemorian har samisk delaktighet, samiska röster och samiska perspektiv lyst med sin frånvaro. Förslaget om ökat samiskt inflytande framstår därför inte som trovärdigt varken bland samer eller i majoritetssamhället.

Den nya konsultationsordningen föreslås dessutom träda i kraft efter att regeringen i vår lägger fram ”samepropositionen”. Vi ställer oss frågande till hur regeringen planerar att säkerställa samisk delaktighet i framtagandet och beslutandet av denna proposition.

Vi kräver en ny ordning, där samer har möjlighet att delta, utöva inflytande och påverka beslutsfattandet i frågor som rör dem på alla nivåer i samhället.

Vi efterlyser en politik som tar sin utgångspunkt i samers rättigheter som urfolk, och som tar avstånd från och bryter mot befintliga diskriminerande strukturer. På så sätt kan staten säkerställa de samiska språkens, den samiska kulturens och de samiska näringarnas fortlevnad och utveckling i enlighet med Sveriges folkrättsliga åtaganden.

DO och Sametinget kommer med anledning av det akuta läget att initiera ett arbete för att tillsammans med övriga nordiska diskrimineringsombudsmän och sameting driva på en utveckling som bidrar till att samers mänskliga rättigheter inte utsätts för kränkningar.

Sara Larsson
Sametingets styrelseordförande

Katri Linna
Diskrimineringsombudsman

© Sametinget 2024
Uppdaterad: 2015-06-10

Om Sametinget

Sametinget är både en statlig myndighet med förvaltningsuppgifter och ett folkvalt samiskt parlament med uppdraget att verka för en levande samisk kultur i Sverige.

VISSELBLÅSARFUNKTION

E-FAKTURA

Myndigheten

Sametinget är en statlig myndighet under regeringen, med särskilt ansvar för språk, kultur och rennäring.

Det folkvalda organet

Det folkvalda parlamentet består av 31 ledamöter som träffas till plenum tre gånger per år. Styrelsen är ytterst ansvarig för Sametingets verksamhet.

Kontakt

Sametinget
Box 90
981 22 GIRON / KIRUNA

Vid rekommenderad post använd adressen ovan!

Besöksadress: Adolf Hedinsvägen 58
Tel. 0980-780 30
E-post: kansli@sametinget.se
Org.nummer: 202100-4573

Kontaktformulär 
Så här behandlar vi dina personuppgifter

Tillgänglighetsredogörelse

Öppettider:
Mån-Fre 08.30-12.00, 13.00-15.00
Kring storhelger och under sommaren:
Mån-Fre 08.30-12.00

MenyPress
MenyPress
På www.sametinget.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?